صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مقالات
::حجاب و عفاف در آثارشعرا و نویسندگان
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزش‏مند در نهضت آزادانديشي
::مسألة شرّ در نگاه فلسفي امام سجّاد ( ع )
::پیامبر ( ص ) و عدالت اجتماعی
::پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی زنان
::سیره عملی پیامبر (ص) در اخوّت اسلامی
::ادبیّات میراث دار ارزش های اخلاقی و اجتماعی
::گلایه ها و شِکوه های ملّا محمّد تقی ناهیدی
::نقش رهنمودهای امام خمینی (ره) در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد
::انسان در منابع اصيل اسلامي ( قرآن و حديث )
::داستان شراره های گل
::ابوتراب جلی
::اسراف و تبذیر از منظر امام علی (ع)
::اصطلاحات قرآنی در ارتباط با الگوی مصرف
::اصلاح الگوی مصرف در بیان شاعران
::اقتصاد سالم از دیدگاه قران و ائمه اطهار
::الگوهاي رفتاري و اخلاقي از ديدگاه قرآن و پيامبر (ص)1
::امام علی(ع)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی
::امنیت پایدار و آرامش روانی جامعه در قرآن
::اندیشه شیعی و جهانی شدن حکومت اسلامی
::تسبیح موجودات در نهج البلاغه
::اندیشه های اجتماعی و انسانی در شعر هوشنگ ابتهاج و قیصر امین پور
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::تأثیر قرآن و احادیث در دیوان شهریار
::عرفان سعدی در بوستان
::بحر طویلی در ترغیب و ترویج فرهنگ وقف در بین اقشار جامعه
::خرافه شويي در آثار استاد مطهّری
::معناشناسی «فتنه» در قرآن
::ديدگاه قرآن به نقش زن در جامعه و تاريخ
::تأثير قرآن در سلوک فردی و اجتماعی
::تأثير قرآن بر شعر تعليم
::جایگاه پیامبر اعظم (ص) در ادبیّات معاصر فارسی
::سیره ی حکومتی و سیاسی پيامبر اعظم (ص)
::اندرزهای حکیمانه ی رودکی
::اقدامات امیرکبیر در صنعتی کردن ایران و مبارزه با استعمار اقتصادی
::الگوبرداری نسل جوان از قرآن و سیرۀ معصومین
::داستان کوتاه و روی کرد نویسندگان زن شهرستان دزفول به آن
::نقش و موقعیّت زن در سیرة نظری و عملی پیامبر اعظم ( ص )
::نقش شاعران و نویسندگان در معرّفی و تعمیق منازعه ی مشروطه و مشروعه
::انفاق و روزی حلال در قرآن و احادیث
::تبیین توان مندیها، فرصت ها و تهدیدات آموزش عالی در توسعه ی فرهنگی ـ اجتماعی ایران و کشورهای منطقه
::ائمّۀ اطهار تجلّی بهترین الگوی مصرف
::حمایت های حاج ملّاعلی کنی از فقرا و ایتام
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه و استفاده از آنها در سالم سازی فضای فرهنگی، رشد آگاهی ها و فضایل اخلاقی
::عوامل همگرا و واگرا در اتّحاد ملّی و انسجام اسلامی
::خشونت خانوادگي، زمينه، عوامل و راهكارها
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::تربيت اجتماعي در سيرة معصومين ( ع )
::زنان نامدار شیعة عصر رضوی ( ع )
::نقش پیامبر ( ص ) در پیدایش نهضت آزاد اندیشی
::مدنیّت و مفهوم آن از دیدگاه پیامبر اسلام ( ص )
::جانبازان شیمیایی
::چشم انداز زن ایرانی و پژوهش در قرن بیست و یکم
::سیره ی فرهنگی و اجتماعی امام رضا (ع)
::عشق و محبّت از ديدگاه عرفای معاصر
::نامه ای به امام رضا (ع)
::نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات
::بررسی جریان داستان کوتاه پس از انقلاب
::علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش
::شب عاشورا
::آزادگی و ساده زیستی در زندگی شهید مدرّس
::حقوق اجتماعی زنان از منظر قرآن
::تشويق به انديشمندي و تبيين آزادي بيان در چهار چوب قانون
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزشمند در نهضت آزادانديشي
::انتظار و نشانه هاي ظهور
::جهاني شدن و ظهور
::ورزش از دیدگاه قرآن و احادیث و جایگاه فعلی آن در
::جایگاه زن در سیره و کلام پیامبر اعظم ( ص )
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::وضعیّت اجتماعی زن ایرانی از قرن 19 تا امروز و وظیفه ی او در جامعه ی معاصر ایران
::مستندات قرآنی و روایی انسجام اسلامی و برائت از مشرکین
::نقش زبان و ادبيات فارسي در اتّحاد ملّي و انسجام اسلامي
::وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و ﺷﺄن نزول و نقش آیات در انسجام اسلامی
::زبان فارسی و وحدت ملّی و انسجام اسلامی
::زبان و ادب فارسي، سند هويّت ملّي
::بررسي حقوق زنان در اسلام و كشورهاي صنعت
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::سیره و سلوک امام علی (ع) در برخورد با مخالفان
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه
::قرآن و عترت (ع) و فمینیسم
::نماز در آثار نثر عرفانی ایران
::گزیده ی چند داستان کوتاه، خاطره، نمایش نامه و فیلم نامه از دفاع مقدّ
::عشق و انديشه ي امين پور در « بي بال پريدن »
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::مباني فقهي ـ حقوقي مرتبط با مسايل اقتصادي، اشتغال و استقلال مالي زنان
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::نقش اخلاق اسلامی در تعاملات اجتماع
::وحدت امّت اسلامی از نظر امام سجّاد (ع) و ارتباط آن با دیدگاه محقّقان دین در عصر حاض
::فرهنگ ايراني
::اندیشه های میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامّه و تنزیه الملّه
::تجلّی قرآن در آینه ی اشعار استاد بهزاد
::شیوه های الگوبرداری نسل جوان از سیره علمی و عملی عالمان دین
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::مصادیق نوآوری و شکوفایی از منظر قرآن کریم
::نقش زن در تحکیم خانواده با تکیه به رفتار حضرت فاطمه (س) در زندگی خانوادگی و نمونه ای از اشعار فارس
::نوآوری در راهکارهای تبلیغی مباحث مهدویّت در جامعه و جهان معاصر
::شناخت توسعة فرهنگي از نگاه امام علي (ع) در نهج البلاغ
::امام حسين (ع) احياگر سياست پيامبر (ص
::مفاهيم اجتماعي در شعر معاصر و كهن
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نماز و نیایش
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی
::بررسی علل شیوع ضدّ ارزش ها از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه
::قرآن و بهداشت تن و روان
::نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)
::مضامین قرآن در دیوان صباحی بیدگلی
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن
::بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جل
::حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان
::کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهاد
::نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآ
::رباعی
::سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
::پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
::نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
::همسر آزاري و خشونت خانواده
::« عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »
::مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
::کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
::« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
::زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
::ویژگی های بارز شهید ثالث
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
::کتاب ها


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: زهرا خلفی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 269
بازدید دیروز : 98
بازدید هفته : 489
بازدید ماه : 487
بازدید کل : 109826
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من زهرا خلفی خوش آمديد .لطفا جهت ترویج هرچه بهتر دین مبین اسلام و آشنایی جوانان عزیز میهن اسلامی با قرآن و اهل بیت و همچنین کتاب و مقالات چاپ شده این وبلاگ را به دوستان خود معرفی کنید.همچنین برای هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد .


علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش

باسمه تعالی

علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش

مقدّمه :

کلمه شیعه با توجّه به سیر تاریخی آن به معنی لغویش یعنی پیروان، حزب، گروه، یاران، هواداران و یا در مفهوم وسیع تر آن «حامیان» در نظر گرفته می شود. مفاهیم این کلمه چندین بار در قرآن کریم تکرار شده اند. کاربرد عملی این کلمه، نامی ویژه برای پیروان علی (ع) و خاندان او می باشد.

شیعیان طرفداران خاصّ علی (ع) هستند که حقّ امامت و خلافت را از آن حضرت
می دانند.

در طول تاریخ جامعه ی اسلامی، تشیّع که یکی از دو جریان اصل اسلامی (تشیّع و تسنّن) است، به عنوان جریان اقلیّت امّا فعّال در نهضت های مذهبی و فعّالیّت های اجتماعی تأثیر بسزایی گذاشته است. گسترش تشیّع از دوره ی بنی امیّه که دوره ی مبارزه ی خلفا با طرف داران خلافت و امامت حضرت علی (ع) است، نمودار شد. در عهد استقرار و استمرار عبّاسیان دولتهای شیعه مذهب مانند علویان مازندران، آل بویه، زیاریان در ایران حکومت را در دست داشتند و در حفظ و گسترش تشیّع سعی وافر می کردند.

ریشه تاریخی علاقه ی ایرانیان به تشیّع را باید در همان اوایل ظهور اسلام جستجو کرد. ارادت ایرانیان نسبت به جانشینی پیامبر اسلام، حضرت علی بن ابی طالب (ع) به زمان حیات رسول (ص) برمی گردد که از همان دوره، جانشینی ایشان به جای پیامبر اکرم (ص) از جانب ایرانیان حمایت می شد. این حمایت ها از جوانب مختلف در دهه های نخستین اسلام، جریانهای مذهبی و سیاسی خاصی را به وجود آورد و تشیّع از همان دوره نضج گرفت.

دانشمندان شیعی مذهب با توجّه به حدیث معروف پیامبر (ص) که می فرماید «العلماءُ ورثة الانبیاء» در پویایی و گسترش اسلام و تکیه انحصاری شیعه بر عترت و ولایت و امامت و اجرای مبانی فقه شیعی اثنی عشریّه بر اساس قرآن، سنّت، عقل و اجماع تلاش کرد که نمونه ی بارز آن علی بن مهزیار یکی از دانشمندان، بزرگان و فقهای شیعی خوزستان است که در احکام فقهی بر اساس این چهار محور استنباط می کند. در این مقاله از کوشش هایی که این عالم عالیقدر و فقیه و ناقل حدیث در اشاعه ی شیعه و خدمات شبانه روزی و رفع گرفتاریهای مردم و ارتباطی که با
ائمّه ی زمانش «امام هشتم، نهم و دهم» داشته، سخن به میان آمده است. 

علی بن مهزیار اهوازی از فقها و محدّثان و دانشمندان نامور و پیشین شیعه است که گذشته از مقام علمی و شخصیّت معنوی و آثار ارزنده اش، در طرق بسیاری از احادیث شیعه واقع شده است. عموم علما و فقهای ما او را مورد تجلیل و وثوق و اعتماد کامل قرار داده، و روایاتش را از ائمّه ی طاهدین (ع) با احترام پذیرفته اند.

شرح حال او در تمام منابع و مآخذ رجالی از قبیل رجال برق و کشّی و رجال و فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی و مدارک بعدی تقریباً به تفصیل که گویای همه چیز درباره ی اوست، آمده است.

رجال برقی او را از اصحاب حضرت رضا (ع) به شمار آورده و نیز از اصحاب امام علی النقی علیهما السّلام.

شیخ اجل طوسی در رجال او را از اصحاب حضرت رضا علیه السّلام می داند و می گوید : دانشمندی موثّق و دارای اعتقادی درست بود و از اصحاب امام جواد و امام هادی علیه السّلام نیز محسوب می دارد.

نجاشی در رجال خود از این دانشمند گران مایه چنین یاد می کند : «ابوالحسین علی بن مهزیار اهوازی. او از مردم دورق بود، و از موالی است. پدرش نصرانی بود و اسلام آورد و
گفته اند که علی نیز در صغر سن نصرانی بود ولی بعد مسلمان شد، و خدا با شناخت اسلام و مذهب تشیّع بر وی منّت نهاد.

علی علم فقه و شناخت احکام دینی را آموخت، و از حضرت امام رضا و امام جواد
علیهما السّلام روایت کرده است و از اصحاب خاصّ امام محمّد تقی علیه السّلام به شمار
می رفت، و از جانب حضرت وکالت داشت. بدین گونه در نزد آن حضرت مقامی بس بزرگ یافت، و نیز از اصحاب امام هادی (ع) هم بود، و در بعضی از نواحی وکیل آن ذوات مقدّس بوده است.

راجع به او توقیعاتی مشتمل بر خوبی های وی از جانب (امام جواد و امام هادی) خطاب به شیعیان صادر شده است. او در نقل روایاتش موثّق بود. هیچ دانشمندی از وی نکوهش نکرده است.

کشّی از استادش محمّدبن مسعود عیاشی روایت می کند که گفت : ابویعقوب یوسف بن سخت بصری می گفت : علی بن مهزیار نصرانی بود، ولی بعد خدا او را هدایت کرد. او از مردم هند بود که روستایی از روستاهای فارس است، آن گاه در اهواز سکنی گزید... . حمدویه بن نصیر گفته است : وقتی عبدالله بن جندب وفات یافت، علی بن مهزیار به جای او نشست. علی بن مهزیار مصنّفات بسیاری بیش از سی کتاب دارد، و پس از نقل روایتی که دلیل بر جلالت قدر اوست چند توقیع امام محمّد تقی (ع) را که به افتخار او صادر شده است، بدین گونه نقل می کند :

 

 

 

توقیعات امام جواد (ع) برای علی بن مهزیار

کشّی از جمله می نویسد : «امام محمّد تقی (ع) در نامه ای که از بغداد برای علی بن مهزیار نوشته بودند، مرقوم بود : «نامه ات به من رسید، و از مضمون آن اطّلاع یافتم. مرا غرق سرور و شادی کردی، خدا تو را مسرور گرداند. من از خداوند متعال امیدوارم که خطر هر بدخواهی را از من به یاری خودش برطرف گرداند».

و در نامه ی دیگری امام جواد (ع) مرقوم فرموده بودند : « از آنچه راجع به گرفتاری مردم قم نوشته بودی آگاه شدم. خداوند مردم قم را از این گرفتاری آزاد گرداند و ناراحتی شان را برطرف سازد. از این خبر که به من داده ای شاد شدم. همیشه از این کارها بکن (خبرهای خوشی از آسایش شیعیان به من بده) خداوند تو را به دخول در بهشت شاد گرداند، و با خشنودی من از تو، از تو خشنود گردد، من از خداوند بخشش و مهربانی می خواهم و می گویم : حسبناالله و نعم الوکیل».

و در نامه ی دیگری که از مدینه برای علی بن مهزیار نوشته بودند، مرقوم بود : «به خانه ات بازگرد خدا تو را در دنیا و آخرت به بهترین منزل وارد گرداند».

و در نامه ی دیگری مرقوم بود : «من از خداوند مسئلت می دارم که همواره و در هر حال تو را در پناه خود حفظ کند. از حال خود به من مژده ده که امیدوارم خدا هرگونه ناراحتی را
از تو برطرف سازد. از خدا می خواهم که آنچه خیر است در بازگشت تو برایت میّسر گرداند.
می خواستی روز یکشنبه حرکت کنی، آن را با یاری خدا تا روز دوشنبه به تأخیر انداز. خدا در این سفر تو را همراهی کند و خانواده ات را نگاه دارد، و امانت تو را تأدیه نماید، و با نیروی او سالم بمانی».

علی بن مهزیار می گوید : طی نامه ای به حضرت نوشتم که از خدا بخواهد وسعتی به من عطا فرماید و آنچه را دارم حلال گرداند. حضرت در جواب نوشتند : «خدا هم به تو و هم به کسانی از بستگان و خانواده ات که خواسته بودی وسعت دهد. ای علی! احترامی که نزد من داری از توسعه ی زندگی بیشتر است. من از خداوند مسئلت می دارم که تو را با گشایش در زندگی و سلامتی مقرون گرداند، و آسایش را به تو موهبت کند، و با سلامتی از گزند دشمنان مستور دارد. انّه سمیع الدّعاء».

و هم علی بن مهزیار می گوید : طیّ نامه ای از آن حضرت خواسته بودم برایم دعا کند. حضرت مرقوم فرموده بودند : «و امّا راجع به دعا که از من خواسته بودی، تو نمی دانی که خداوند تو را در نزد من چگونه قرار داده است؟ (تو آن قدر نزد من عزیزی) که گاهی تو را به نامت (علی) و «پسر مهزیار» می خوانم، با همه ی توجّه و علاقه ای که به تو دارم، و شناختی که از تو دارم. خداوند آنچه را به تو روزی کرده است به بهترین وجه پایدار بدارد، و با خشنودی من از تو، از تو خشنود گردد، و تو را به آرزویت نائل گرداند، و با رحمت خود به فردوس اعلی فرود آورد، انّه سمیع الدّعاء. خداوند تو را حفظ کند، و دوست بدارد و هرگونه بدی را از تو برطرف سازد. این را به خط خود نوشتم.»!

همچنین در «غیبت» شیخ طوسی از جماعتی از استادانش از هارون بن موسی تلعکبری، از احمدبن علی رازی، از حسین بن علی، از ابوالحسن بلخی، از احمدبن مابنداد اسکافی، از علاء مذاری، از حسن بن شمون روایت می کند که حسن بن شمون گفت : این توقیع را که از امام محمّد تقی (ع) رسیده بود برای علی بن مهزیار قرائت کردم :

«بسم الله الرّحمن الرّحیم ـ ای علی! خدا پاداش نیکو به تو دهد، و در بهشت خود ساکن گرداند، و از ذلّت و خواری دنیا و آخرت برحذر دارد، و تو را با ما محشور فرماید. ای علی! من تو را آزمایش کردم و از باب خیرخواهی و اطاعت پروردگار و خدمت و توقیر و آمادگی ات برای انجام آنچه بر تو واجب کرده، مطالبی به تو اطّلاع دادم.

اگر بگویم من کسی را مانند تو ندیده ام، امیدوارم راست گفته باشم. خداوند فردوس برین را نشیمن تو قرار دهد. مقام تو و خدمتت در گرما و سرما و شب و روز بر من پوشیده نیست. من از خداوند مسئلت می دارم که وقتی در روز رستاخیز مردم را گرد می آورد. چنان تو را در کنف رحمت خود بگیرد که اهل محشر به آن غبطه بخورند. انّه سمیع الدّعاء.»

 

علی بن اسباط و علی بن مهزیار

نجاشی قبل از علی بن مهزیار ترجمه ی علی بن اسباط را آورده و می گوید : «او فطحی مذهب بود، میان او و علی بن مهزیار بر سر مذهب فطحی رسایلی مبادله شد. در آخر مراجعه به امام محمّد تقی (ع) کردند در نتیجه علی بن اسباط از عقیده خویش برگشت، و آن را ترک گفت».

ـ علی بن اسباط قبلاً از امام رضا (ع) روایت کرده بود، از موثّق ترین مردم و صادق ترین آنها در لهجه بود. کتابهای الدلائل، التّفسیر، المزار، و نوادر از اوست.» ـ

از همین چند قسمت که ذکر شد خوانندگان به مقام شامخ و علم و دانش و تقوی و پارسائی این مرد پاک سرشت، و محدّث و فقیه عالیقدر اقدم پی بردند، و به خصوص جایگاه او را نزد امام جواد (ع) به خوبی دانستند.

مؤلّف قاموس الرجال نیز گفتار شیخ و نجاشی را نقل می کند، و پس از آن می نویسد : «در
ترجمه ی حسن بن سعید اهوازی گفتیم که به گفته کشّی او بود که اسحاق بن ابراهیم حضینی و علی بن ریّان را بعد از اسحاق به خدمت حضرت رضا (ع) آورد، علی بن ریّان تحریف شده و به جای علی بن مهزیار آمده است به دلیل سخن برقی در رجال و گفتار شیخ نیز در رجال خود.

سپس مؤلّف قاموس می گوید : «مامقانی در تطبیق علی بن مهزیار به علی بن ابراهیم بن مهزیار دچار اشتباه شده و مطالب را به هم مخلوط نموده است. علی بن مهزیار (شاگرد حضرت رضا) در زمان حضرت امام حسن عسکری (ع) از دنیا رفته است. زیرا کلینی در «کافی» در باب بعد از باب حج، از ابراهیم بن مهزیار روایت می کند که گفت : «به امام حسن عسکری (ع) نوشتم که غلام شما علی بن مهزیار وصیّت کرده است از درآمد ملکی که یک چهارم آن را به شما واگذار کرده است، هر سال از طرف او به جج بروند.

خیرالدّین زِرِکلی دانشمند معاصر عامه در کتاب «الاعلام» خود به اختصار از وی یاد کرده و
می نویسد : «علی بن مهزیار در گذشته حدود سال 250 هجری، ابوالحسن فقیه امامی از مردم خوزستان است. اصل وی از «دورق» واقع در خوزستان می باشد. او و پدرش نصرانی بودند، و هر دو مسلمان شدند. علی در اهواز پرورش یافت و به آموختن علم فقه پرداخت. از رضا علی بن موسی روایت کرده است، و از خواص ابوالحسن عسکری علی بن محمّد بود. حدود سی کتاب تصنیف کرده است. از جمله رد بر غلات، متجمّل و مروت، مواریث، ملاحم و تقیه است».

 

حدیثی چند راجع به علی بن مهزیار

1- محمّدبن حسن صفار دانشمند بزرگوار در کتاب «بصائرالدّرجات» در «باب این که ائمّه با
همه ی زبان ها سخن می گفتند» چند حدیث نقل می کند و در حدیث اوّل می نویسد : «محمّدبن الحسین از علی بن مهزیار راجع به امام هادی (ع) پرسش نمود، و او گفت : روزی وارد شدم بر آن حضرت، امام قبل از من آغاز به سخن کردند و با من به فارسی سخن گفتند».

2- باز صفار از محمّدبن عیسی نقل می کند  که علی بن مهزیار گفت : غلام خودم را که صقلابی ـ منظور اسلاوها بودند که در آن زمانها بسیاری از آنان در ممالک اسلامی وجود داشتند و در خدمت مسلمانان درمی آمدند ـ بود به خدمت امام هادی (ع) فرستادم وقتی غلام برگشت دیدم سخت در شگفت است. گفتم : فرزند! چه شده که در شگفتی؟ گفت : چگونه در شگفت نباشم، حال آن که حضرت با من به زبان صقلابی سخن گفت به طوری که گمان کردم یکی از ماست و در میان ما بوده است.

3- و نیز صفار از حسن بن علی زیتونی از ابراهیم بن مهزیار روایت می کند که گفت : امام هادی (ع) به علی بن مهزیار نوشتند که وی یک ساعت رملی را برای حضرت بسازد، ما هم آن
را آماده ساختیم و در سال 228 هجری برای آن حضرت بردیم. وقتی برای ملاقات امام به سیاله
ـ نقطه ای در راه مدینه به مکّه ـ رسیدیم، علی بن مهزیار طیّ نامه ای آمدنش را به حضرت خبر داد و اجازه خواست به حضورش شرفیاب شود، و این که چه وقت خدمت حضرت برسد. ضمناً برای ابراهیم بن مهزیار (راوی خبر) هم اجازه ی شرفیابی خواست.

حضرت در جواب نوشتند که ما بعد از ظهر خدمتش برسیم. ما هم در یک روز تابستانی بسیار گرم در حالی که مسرور غلام علی بن مهزیار هم با ما بود به ملاقات حضرت رفتیم. هنگامی که به در خانه امام رسیدیم دیدیم بلال غلام حضرت ایستاده و منتظر ماست. بلال به ما گفت : وارد شوید، و ما هم داخل شدیم. ما سخت تشنه بودیم. چیزی نگذشت که یکی از خدام ظرف آب بسیار خنکی آورد و به ما داد و نوشیدیم.

سپس امام هادی (ع) علی بن مهزیار را خواستند، و او هم رفت و تا بعد از ظهر خدمت حضرت بود. آن گاه حضرت مرا به حضور طلبیدند. من هم سلام کردم و از آن وجود مقدس خواستم که دستشان را بدهند تا آن را ببوسم، حضرت هم دست دراز کردند و من آن را بوسیدم. امر فرمودند در حضورشان بنشینم، من هم نشستم، آن گاه برخاستم و با امام تودیع نمودم که از خدمتشان مرخص شوم. همین که از در اتاق بیرون آمدم، حضرت مرا صدا زدند و فرمودند : ابراهیم! عرض کردم : بله آقا! فرمودند : بیرون مرو. من هم برگشتم و همگی با مسرور غلام خود در خدمت حضرت نشستیم. سپس دستور دادند ساعت رملی را کار بگذاریم. ساعت را در حیاط خانه کار گذاشتیم.

آن گاه حضرت از اتاق بیرون آمدند و تختی برای آن بزرگوار گذاشتند و حضرت روی آن نشستند. تخت دیگری هم برای علی بن مهزیار نهادند و او در سمت چپ حضرت روی آن نشست. من هم پهلوی آنها ایستادم.

در این هنگام چند دانه سنگریزه از ساعت به زمین افتاد. مسرور گفت : هشت. حضرت فرمود : هشت به عربی یعنی «ثمانیه»؟ عرض کردیم : بله آقا. ما تا غروب نزد حضرت بودیم، سپس بیرون رفتیم.

حضرت به علی بن مهزیار فرمود : فردا صبح مسرور را به نزد من بفرست. علی بن مهزیار هم صبح روز دیگر مسرور را فرستاد خدمت حضرت. وقتی مسرور برگشت نقل کرد که چون خدمت امام (ع) رسیدم به زبان فارسی فرمودند : بارخدایا چونی؟ من هم به فارسی عرض کردم : نیک سرور من!

در همین موقع «نصر» آمد و گذشت. حضرت به فارسی به مسرور فرموده بودند : در ببند در ببند! مسرور هم در را بست. بعد حضرت ردای خود را به روی مسرور انداختند تا او را از نظر «نصر» پنهان کنند. سپس آنچه را می خواستند به مسرور بگویند، فرمودند. وقتی علی بن مهزیار خدمت حضرت رسید، فرمود : مسرور از «نصر» سخت هراسان بود. آن گاه حضرت افزود : ترس من از نصر بیشتر به خاطر عمروبن فَرَج است». ـ «عمروبن فَرَج» حاکم مدینه بوده است که از جانب خلیفه هرگونه آمد و رفتی را به خانه ی آن حضرت تحت نظر قرار می دادند.» ـ1

در اصول کافی آمده است :

علی بن مهزیار گوید : به حضرت ابی الحسن (ع) عرض کردم : اگر پیش آمدی کند ـ و پناه  می برم به خدا ـ مرجع کیست؟ فرمود : عهد امامت من متعلّق به پسر بزرگترم می باشد.2

4- علی بن مهزیار گوید : مردی به حضرت جواد (ع) نوشت و از وسوسه هائی که بخاطرش می آمد شکایت کرد، حضرت در ضمن پاسخ نامه اش به او چنین نوشت : همانا خدای عزّوجّل اگر بخواهد، تو را ثابت و پابرجا کند و از برای شیطان بر تو راهی قرار ندهد.

مردمی هم به پیغمبر (ص) شکایت بردند از خاطره هائی که در دل آنها افتد که اگر باد آنها را بجای دوری اندازد و یا قطعه قطعه شوند دوستر دارند از اینکه آن خاطره ها را بزبان آرند؟ پس رسول خدا (ص) فرمود : این را دریافتید؟ (که این خاطره ها بر شما بسیار گران است؟) عرض کردند : آری، فرمود : سوگند به آنکه جانم بدست اوست این صریح ایمان است، پس هرگاه آنرا یافتید (و احساس کردید که این خاطره ها به سراغتان آمده) بگویید : «آمنّا بالله و رسوله ولا حول ولا قوّة الاّ بالله». 

5- علی بن مهزیار گوید : محمّدبن حمزه ی غنوی به من نوشت و از من خواست که به حضرت جواد (ع) بنویسم که دعایی به او بیاموزد که بدان وسیله گشایش برایش حاصل گردد (و از زندانی که در آن گرفتار شده بود خلاص گردد) پس آن حضرت به من نوشت : امّا آنچه محمّدبن حمزه درخواست کرده که دعایی بیاموزد که بدان فرج و گشایش یابد پس به او بگو که ملازم این دعا باشد (و همیشه بگوید) «یا من یکفی من کلّ شیءٍ ولا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمّنی ممّا أنا فیه» پس من امید دارم که اندوه و گرفتاریش برطرف شود ان شاءالله تعالی، من هم آن دعا را به او رساندم، و بر او نگذشت جز مدّت کمی که از زندان بیرون آمد.3

 

نتیجه :

دانشمندان شیعی مذهب با توجّه به حدیث معروف پیامبر (ص) که می فرماید «العلماءُ ورثة الانبیاء» در پویایی و گسترش اسلام و تکیه انحصاری شیعه بر عترت و ولایت و امامت و اجرای مبانی فقه شیعی اثنی عشریّه بر اساس قرآن، سنّت، عقل و اجماع تلاش کرد که نمونه ی بارز آن علی بن مهزیار یکی از دانشمندان، بزرگان و فقهای شیعی خوزستان است که در احکام فقهی بر اساس این چهار محور استنباط می کند. این عالم عالیقدر و فقیه و ناقل حدیث در اشاعه ی شیعه و خدمات شبانه روزی و رفع گرفتاریهای مردم و ارتباطی که با ائمّه ی زمانش «امام هشتم، نهم و دهم» داشته، سعی کافی و تلاش وافی به کار برده است. 

 

   من ا... التّوفیق

 زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پانوشت ها

1-    مفاخر اسلام، جلد 1، صفحات 102 تا 118

2-    اصول کافی، جزء الثّانی، ص 114

3-    اصول کافی، جزء الرّابع، صص 156-344 و345

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ

1-  اصول کافی، الجزء الثانی، ثقة الاسلام کلینی، با ترجمه و شرح سیّد جواد مصطفوی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السّلام، انتشارات مسجد چهارده معصوم علیهم السّلام

2-  اصول کافی، الجزء الرّابع، ثقة الاسلام کلینی، با ترجمه و شرح سیّد هاشم رسولی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السّلام، انتشارات مسجد چهارده معصوم علیهم السّلام

3-     تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، عبّاس قدیانی، انتشارات انیس، چاپ اوّل، 1374

4-     شیعه، علی شریعتی، دفتر تدوین و انتشار مجموعه آثار شهید دکتر علی شریعتی در اروپا، چاپ اوّل، 22 بهمن 1357

5-     مفاخر اسلام، جلد 1، علی دوانی، مؤسّسه ی انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ دوّم، 1363  



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش، ،
:: برچسب‌ها: علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش,

نوشته شده توسط زهرا خلفی در شنبه 14 شهريور 1394


:: پنجمین کتاب منتشر شده از اینجانب:
:: زن در قرآن (انگلیسی)
:: بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: ویژگی های بارز شهید ثالث
:: زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
:: « انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
:: کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
:: مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
:: عدالت و ارزشهای انسانی در عصر جهانی شدن
:: همسر آزاري و خشونت خانواده
:: نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
:: پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
:: سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
:: رباعیات
:: نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)

صفحه قبل 1 صفحه بعد





به وبلاگ من خوش آمدید




:: ارديبهشت 1403;
:: تير 1402;
:: خرداد 1396;
:: مهر 1394;
:: شهريور 1394;

آبر برچسب ها

دانشگاه , زهرا خلفی , الگو , رفتار , پیامبر , قرآن , دشمن , شناسایی , سیره معصومین , اسلام , دشمنان ایران , رهبر , دانلود , دانلودکتاب , دانلودمقاله ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by zahrakhalafi